آخرين مطالب وارد شده در بخش أصول - سال تحصيلی 96 ـ 97

درس خارج أصول آیت الله گنجی جلسه ی صد و بيست و دوم : 8/ 2/ 97 برابر با...

...


ادامه ...

درس خارج أصول آیت الله گنجی جلسه ی صد و بيست ويکم: 5/ 2/ 97 برابر با8ش...

...


ادامه ...

درس خارج أصول آیت الله گنجی جلسه ی صد و بيست ويکم: 8/ 2/ 97 برابر با11...

...


ادامه ...

درس خارج أصول آیت الله گنجی جلسه ی صد و بيستم : 4/ 2/ 97 برابر با 7شعب...

...


ادامه ...

درس خارج أصول آیت الله گنجی جلسه ی صد و نوزدهم : 3/ 2/ 97 برابر با 6شع...

...


ادامه ...

درس خارج أصول آیت الله گنجی جلسه ی صد و هجدهم : 2/ 2/ 97 برابر با 5 شع...

...


ادامه ...

درس خارج أصول آیت الله گنجی جلسه ی صد و هفدهم : 1/ 2/ 97 برابر با 4 شع...

...


ادامه ...

درس خارج أصول آیت الله گنجی جلسه ی صد و شانزدهم : 29/ 1/ 97 برابر با 1...

...


ادامه ...
01234567

آخرين مطالب وارد شده در بخش فقه - سال تحصيلی 96ـ 97

درس خارج فقه آیت الله گنجی جلسه صد وبيست ودوم: 8/ 2/ 97 برابر با11شعبا...

...


ادامه ...

درس خارج فقه آیت الله گنجی جلسه صد وبيست ويکم: 5/ 2/ 97 برابر با8شعبان...

...


ادامه ...

درس خارج فقه آیت الله گنجی جلسه صد وبيستم: 4/ 2/ 97 برابر با7شعبان1439...

...


ادامه ...

درس خارج فقه آیت الله گنجی جلسه صد ونوزدهم: 3/ 2/ 97 برابر با6شعبان143...

...


ادامه ...

درس خارج فقه آیت الله گنجی جلسه صد وهجدهم: 2/ 2/ 97 برابر با 5 شعبان14...

...


ادامه ...

درس خارج فقه آیت الله گنجی جلسه صد وهفدهم: 1/ 2/ 97 برابر با 4شعبان143...

...


ادامه ...

درس خارج فقه آیت الله گنجی جلسه صد وپانزدهم: 28/ 1/ 97 برابر با 30 رجب...

...


ادامه ...

درس خارج فقه آیت الله گنجی جلسه صد وچهاردهم: 27/ 1/ 97 برابر با 29 رجب...

...


ادامه ...
01234567

آخرین مباحث تالار علمی امام محمد باقر علیه السلام

سال تحصیلی 93ـ94

User Rating:  / 2

درس خارج اصول آيت الله گنجي

جلسه ي اول

93/06/15

موضوع :: شرائط جریان اصالة البرائة
زمان حجم دانلود پخش
 
00:42:54 09.82 MB دانلود

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Register to read more...
User Rating:  / 3

درس خارج اصول آيت الله گنجي

جلسه ي دوم

93/06/17

موضوع :: شرائط جریان اصالة البرائة
زمان حجم دانلود پخش
 
00:42:58 09.83 MB دانلود

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Register to read more...
User Rating:  / 1

درس خارج اصول آيت الله گنجي

جلسه ي سوم

93/06/18

موضوع :: قاعده لاضرر
زمان حجم دانلود پخش
 
00:43:59 10.00 MB دانلود

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Register to read more...
User Rating:  / 0

درس خارج اصول آيت الله گنجي

جلسه ي چهارم

93/06/19

موضوع :: مدرک قاعده لا ضرر
زمان حجم دانلود پخش
 
00:43:01 09.85 MB دانلود

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Register to read more...
User Rating:  / 1

درس خارج اصول آيت الله گنجي

جلسه ي پنجم

93/06/22

موضوع :: مدرک قاعده لا ضرر
زمان حجم دانلود پخش
 
00:43:45 10.00 MB دانلود

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Register to read more...
User Rating:  / 0

درس خارج اصول آيت الله گنجي

جلسه ي ششم

93/06/23

موضوع :: مدرک قاعده لا ضرر
زمان حجم دانلود پخش
 
00:43:09 07.41 MB دانلود

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Register to read more...
User Rating:  / 1

درس خارج اصول آيت الله گنجي

جلسه ي هفتم

93/06/24

موضوع :: مدرک قاعده لا ضرر
زمان حجم دانلود پخش
 
00:45:02 07.73MB دانلود

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

بسم الله الرحمن الرحیم

تصحیح لما قبل:
بحث در شواهدی بود که مرحوم نائینی مطرح کرده بر این که لاضرر کلام مستقلی است شاهد دوم را به نحو درست بیان نکردیم مرحوم نائینی در شاهد دوم فرموده اگر لاضرر و لاضرار دراین روایة شفعه کلام مستقل نباشد و ارتباط به قبل داشته باشد لازمه اش این است که روایات عقبة بن خالد از تعرض این قاعده مهمه خالی باشد بعبارتی لازمه اش این است که عقبة بن خالد قضاوتهای غیر مهمه را نقل کرده باشد ولی قضیه مهمه را نقل نکرده باشد. و این بعید است که قواعدی که مهم نیست را به نحو مستقل نقل کرده باشد ولی این قاعده مهمه را به نحو مستقل نقل نکرده باشد
و جواب این است که اولاً معلوم نیست که این قضی من اشهر أقضیه رسول الله صلی الله علیه واله باشد چرا که اصولیین متأخر این قاعده را اهمیة داده اند وإلا علماء سابق انقدر این قاعده را اهمیة نمی دادند. ثانیاً برفرض که این قضیه از أشهر اقضیه باشد و این که لازم بیاید خلو روایات عقبة بن خالد از این قاعده مهمه را قبول کنیم ولی چه عیبی دارد که از ابتداء امر رسول الله صلی الله علیه وآله و امام صادق علیه السلام این جمله را در ذیل این قضیه بیان کرده باشند. ثالثاً قبول نداریم که اگر این جمله مستقل نباشد لازم بیاید خلو روایات عقبة بن خالد از این جمله مستقل چرا که کتاب عقبة بن خالد به دست ما نرسیده، شاید عقبة هم به نحو مستقل نقل کرده است.
و شاهد سوم را هم بیان کردیم که این جمله نه می تواند علة باشد و نه حکمة، علة نمی تواند باشد چون ضرر علة برای شفعه نیست و حکمة هم نمی تواند باشد چون حکمة باید غالبی باشد و بیع شریک نوعاً ضرر نیست در نیتجه این جمله مستقل است.
ولکن در ذهن می آید که در باب بیع شریک نوعاً ضرر هست و شریک جدید نگرانی های جدیدی را ایجاد میکند أضف الی ذلک این که مرحوم نائینی فرمود حکمة تشریع باید غالبی باشد هم درست نیست حکمة تشریع یعنی مبرر و لازم نیست که مبرر غالبی باشد گاهی شیئی احیاناً مبرر است برای جعل حکم دائمی جعل نباید جزاف باشد و حکمة ما کافی است برای جعل عقلائی.
تحصل:
این شواهدی که اقامه شد نمی تواند اثبات کند که لاضرر و لاضرار جمله مستقل باشد و لکن این سئوال پیش می آید که اگر این جمله مستقل نباشد ارتباط به صدر روایة را چگونه حل کنیم؟
جواب از آنچه در حکمة بیان شد روشن می شود که این جملة ربط پیدا می کند به ما قبل ما می گوییم حکمة تشریع مبرر است و لازم نیست که مبرر کبری باشد برای ماقبل بعبارتی مشکله را که مطرح کردند بخاطر این است که مفروغ عنه گرفته اند این جمله باید کبرای کلی برای باب شفعه باشد در حالی که ما گفتیم که در حکمة تشریع لازم نیست صغری و کبری باشد لعل و  حکمی که در شریعة آمده است بعضاً صغری و کبری است  بعضاً فقط مناسبة است ما می گوییم لاضرر صغرای باب شفعه نیست ولی شارع چون اضرار به دیگران را حرام کرده باعث شده که اینجا ارفاقی به شریک بکنیم.
روایة سوم:روایة منع الماء
 وسائل الشيعة    ج‏25    420    7 باب كراهة بيع فضول الماء و الكلإ..
32257 وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ هِلَالٍ عَنْ عُقْبَةَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَضَى رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه واله بَيْنَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ فِي مَشَارِبِ النَّخْلِ أَنَّهُ لَا يُمْنَعُ نَفْعُ الشَّيْ‏ءِ (نقع البئر)وَ قَضَى بَيْنَ أَهْلِ الْبَادِيَةِ أَنَّهُ لَا يُمْنَعُ فَضْلُ مَاءٍ لِيُمْنَعَ فَضْلُ كَلَإٍ وَ (فقال)قَالَ لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَار.
بحث سندی:
سند این روایة مثل روایة سابق است و علی بعضی المبانی می توان ان را تصحیح کرد اما مثل اقای خویی سند این روایة را قبول ندارد
بحث دلالی:
در دلالة این روایة از صاحب وافی  وجوهی را نقل کرده اند ظاهر روایة این است که گوسفندان را که به چراگاه می برند اکلشان ملازمه با شرب آب دارد و گوسفندار سعی دارد که گوسفندان را جایی ببرد که همراه با مرتع مشرب هم باشد در ان زمان بعضی برای منع از چراندن این بوده که منع آب می کرده اند و حضرت در اینجا قضاوت کرده اند که نباید منع شود از اضافه آب به غرض این که منع کنند از اضافه مرتع.
این روایة هم محل اشکال قرار گرفته که جمله «لاضرر ولاضرار» آیا جمله مستقل است یامرتبط است؟ برای ارتباط مزیتی بر روایة سابق دارد که زیادی «فاء» است مرحوم شیخ الشریعه ادعی کرده که فاء قطعاً غلط است و نسخه های کافی واو است.
ولکن این که بخواهیم به نحو قطع بگوییم «فاء» غلط است حرف صحیح نیست چون صاحب وسائل هم به کافی سند صحیح دارد و لعل از نسخه ای نقل کرده که فاء داشته لذا نمی توان این طور اشکالات را به طور قطع وارد کرد چرا که در استنساخها ممکن است که اشتباه شده باشد.
و اما نقصی که این روایة نسبة به روایة سابقه دارد این است که روایة فضل الماء را هم اهل خلاف و هم شیخ صدوق بدون این ذیل نقل کرده اند که به ذهن می زند که این جمله جزء روایة فضل الماء نبوده است.

 

آمار بازدیدکنندگان

107002
امروزامروز288
دیروزدیروز475
این هفتهاین هفته1175
این ماهاین ماه30420
کل بازدیدهاکل بازدیدها1070027

كانال تلگرام درس خارج

تقويم قمري