امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

درس اصول آيت الله گنجي

جلسه ي پنجاه و هشتم

92/10/16

موضوع :: ملاقی بعض اطراف علم اجمالی
زمان حجم دانلود پخش
00:39:40 9.08 MB دانلود

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

بسم الله الرحمن الرحیم بحث در ملاقی بعض اطراف علم اجمالی بود که صوری داشت و عرض شد که بحث در صورت اولی است اول علم اجمالی داریم به نجاسة احد الشیئین بعداً ملاقاة حاصل میشود با یکی از اطراف در این فرض آیا اجتناب از ملاقی لازم است یا نه؟ گفتیم که باید در دو مقام بحث کرد مقام اول وجوب اجتناب از ملاقی مقتضای علم اول و مقام ثانی علم اجمالی جدید اقتضاء کند وجوب اجتناب از ملاقی را که این علم اجمالی جدید دو تقریب دارد تقریب اول این که بگوییم در وقتی که ملاقات حاصل شد و علم به ملاقات پیدا کردید یک علم جدیدی حاصل می شود که یا طرف نجس است یا ملاقی و تقریب دوم بگوییم وقتی که ملاقات حاصل شد علم جدیدی پیدا می شود که یا طرف نجس است یا این دو تا در کلام اقاضیاء هر دو تقریب آمده است. کسی بگوید این علم اجمالی منجز است و اقتضاء می کند وجوب اجتناب از ملاقی را ایضاً کما قاله السید الصدر. عرض کردیم که باید تارة علی مسلک العلیة و تارة علی مسلک الإقتضاء بحث کرد . اما علی مسلک العلیة که مسلک اقاضیاء است فرموده علم دوم اثر ندارد چه بگویید علم به نجاسة طرف او الملاقی یا بگویید علم اجمالی به نجاسة طرف او الملاقی و الملاقا این علم جدید نمی تواند منجز باشد چون علیتی می گوید هر جا علم داشتیم به حکم فعلی و ان حکم فی جمیع الأطراف قابل تنجز بود آن علم منجز است إدعای مرحوم آقاضیاء این است که معلوم علم جدید قابل تنجز در جمیع الأطراف نیست این فرمایش متوقف است بر مقدمه ای که این علم جدید متولد از علم قدیم است چون شما یقین داشتنید که یا ان نجس است یا آن از این متولد شد که وقتی با یکی از این ها ملاقات کرد علم دیگری متولد که یا طرف نجس است یا ملاقی یا علم دیگری پیدا شد که یا طرف نجس است یا آن دو ، علم جدید متولد از علم قدیم است یعنی معلول علم قدیم است و متأخر است رتبةً از علم قدیم بعد فرموده در تنجیز آن علم در رتبه متقدم ، تنجیزش هم در رتبه متقدم است آن علم قدیم که الان هم هست و زائل نشده تأثیرش در رتبه متقدم است وقتی که تنجیز آن علم قدیم در رتبه متقدم شد پس آن طرف ـ در جایی که دو علم باشد ـ یا طرف و ملاقی ـ در جایی که یک علم حساب کنید ـ در رتبه قبل منجز شده اند به علم در رتبه سابقه و چون المتنجز لایتنجز ثانیاً پس محال است طرف یا طرف و ملاقی به علم دوم تنجز پیدا کند وقتی که علم دوم نتواند در بعضی از اطراف قابل تنجز نبود پس آن علم دوم تنجز نمی آورد . این حرف را قیاس نکنید به جایی که علم دوم دائره اش زیادتر شده یا علم دومی پیدا شده و طرف مشترکی پیدا کرده مثلاً اگر اول صبح یقین پیدا کردید که قطره افتاده در یمین یا یسار و یک ساعة بعد علم تغییر کرد به این که قطره یا یمین یا یسار یا خلف افتاده ان علم اجمالی اول در زمان دوم وجود ندارد مرحوم اقاضیاء می فرماید علم دوم در هر سه طرف اثر میکند بخلاف محل کلام که ملاقی جدید پیدا شده و علم به هم نخورده. و قیاس نکنید به جایی که علم شما طرف مشترک پیدا می کند مثلاً علم اجمالی دارید که قطره افتاده در یمین یا یسار و بعد التأمل علم اجمالی جدید پیدا کردید که قطره ای افتاده در یمین یا خلف که یمین طرف مشترک دو علم است در زمان دوم که یقین به دو قطره داریم باید از سه طرف اجتناب کرد و ترجیحی ندارد که یک علم اثر کند و دیگری اثر نکند بخلاف محل کلام که دو علم ترجیح دارد یکی در رتبه سابقه است و یکی متولد از ان است لذا علم اجمالی در رتبه سابق منجز است و المتنجز لایتنجزثانیاً پس علم در رتبه متأخر قابل تنجیز نیست علم جدید نمی تواند منجز باشد در ملاقی چون نمی تواند منجز باشد در طرف و در طرف و ملاقا و شرط تنجز علم اجمالی این است که بتواند در تمام اطراف اثر کند. اشکال بر مرحوم اقاضیاء: لکن در ذهن ما این است که اینها تکلف است و ناتمام فرمایش اقاضیاء مشتمل بر سه ادعی است یکی المتنجز لا یتنجز ثانیاً که سابقاً گفتیم که دلیل ندارد ولی اینجا به صورت سلمنا قبول می کنیم .دیگر این که اقاضیاء ادعی کرده اختلاف رتبه را بین العلمین را و فرموده علم به نجاسة ملاقی او الطرف یا علم به نجاسة ملاقی و ملاقا او الطرف متولد است از علم به نجاسة ملاقی و طرف این ادعی نسبة به علم به نجاسة را قبول داریم ولی آنچه که منجز است علم به نجاسة است تنجز در مورد احکام تکلیفیة است تنجیز یعنی استحقاق عقوبة علی فرض المخالفة که در مورد احکام تکلیفیه است و در احکام وضعیه که می گویند تنجز است نسبة به منتهی شدن به احکام تکلیفیه است و ادعای ما این است که علم به وجوب اجتناب عن الملاقا او الطرف علة نیست و متولد منه برای علم به وجوب اجتناب از ملاقی او الطرف نیست چون معلوم ها تفرع دارند علم متولد است ولی وجوب ها تفرع ندارند وجوب اجتناب از ملاقی از ملاقا متولد نشده است به عبارتی از وجوب اجتناب ملاقی و طرف متولد نشده وجوب اجتناب از ملاقا و طرف. ادعای سوم ایشان این بود که علم اجمالی در رتبه سابقه منجز است پس علم اجمالی در رتبه متأخره تنجزش هم متأخر است از علم اجمالی منجز در رتبه سابقه این ادعای اقاضیاء درست نیست تنجز در مورد رتبه ها نیست این که عقل علم را منجز می داند بخاطر این است که علم کاشفیة دارد و این که اقاضیاء می گوید تنجز در رتبه قبل است ، تنجیز رتبه ندارد. تحصل که برمسلک علیة باید گفت که ملاقی وجوب اجتناب دارد به علم جدید لابعلم القدیم و اما بر مسلک اقتضاء بیاناتی است.

آمار بازدیدکنندگان

125678
امروزامروز429
دیروزدیروز2147
این هفتهاین هفته888
این ماهاین ماه30692
کل بازدیدهاکل بازدیدها1256782

كانال تلگرام درس خارج

تقويم قمري