User Rating:  / 0
PoorBest 

درس اصول آیت الله گنجی

جلسه ی اول

91/06/11

موضوع ::  
زمان حجم دانلود پخش
 
00:31:28 7.2MB دانلود {audio}http://www.ganjee.ir/sound/osoul/1391/osoul-910611-01.mp3{/audio}

تقرير فارسي:

 11/ 06/ 91(306)

وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِی الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ (التوبة/122)

بحث در آيه شريفه نفر است که استدلال شده برای حجية خبر واحد

به تقاريبی که آخــوند سه تقريب را متعرض شده .

شأن نزول آيه شريفه

قبل از ورود به تقاريب ، استدلال به اين آيه شريفه مقدمه ای دارد

اين آيه شريفه راجع به چه مسأله ای نازل شده است شيخ اين را بحث مطرح کرده است ولی آخــوند مطرح نکرده است چرا که نيازی نبوده است کما سيظهر .

شيخ اين توهم را مطرح کرده که اين آيه در مورد جهاد است[1] و ربطی به بحث ما ندارد به قرينه وحدة سياق آيات قبل . متوهم توهم کرده که آيه شريفه مربوط است به آيات جهاد. شيخ أنصاری سه جواب داده است[2] و إنصاف اين است که وحدة سياق را اگر در جاهای ديگر قبول نکنيم در اينجا قبول داريم ولکن ذيل آيه که نفر طائفة ليتفقهوا را بيان ميکند معلوم می شود که نفر إلی رسول الله صلی الله عليه و آله است پس منافات ندارد که بگوييم آيه در مورد جهاد است و ذيل در مورد تفقه باشد . و اگر کسی گفت که اين ذيل هم در مورد نفر إلی الجهاد است ميگوييم که به واسطه روايات کثيری که إطمينان داريم بعضی صادر شده است مثل رواية زراره کشف می کنيم که آيه در مورد تفقه است[3].

ثالثاً محل استدلال به آيه شريفه لعلهم يحذرون است که متفرع نموده است تحذر را بر منذرين چه مجاهدين باشند يا قاعدين اين که فرموده که قول منذر را تحذر کن معلوم ميشود که قول منذر حجة است .

_______________

[1] رسائل ج1ص278.

[2] رسائل ج1ص 279.

[3] مراجعه به رسائل ج1ص 279.

Add comment


آمار بازدیدکنندگان

111863
امروزامروز91
دیروزدیروز666
این هفتهاین هفته2409
این ماهاین ماه8976
کل بازدیدهاکل بازدیدها1118634

كانال تلگرام درس خارج

تقويم قمري