User Rating:  / 0
PoorBest 

درس فقه آیت الله گنجی

جلسه ی هشتاد و هشتم

90/12/07

موضوع :: تقیه
زمان حجم دانلود پخش
00:44:08 15.01MB دانلود {audio}http://www.ganjee.ir/sound/feqh/1390/feqh-901207-88.mp3{/audio}

90/12/07
بعید است که ما صنعتم بشیء ...انتم فی سعة که نماز را شامل میشود دلالة بر اجزاء نداشته باشد .
ویکی روایتی بود که حضرت فرمودند که من متعة الحج و شرب الخمر و مسح الخفین را تقیه نمی کنم که متفاهم عرفی آن این است که تقیه می کنم در همه اعمال حج غیر از متعة و در همه نماز تقیه می کنم غیر از مسح خفین را و بعید است که ترک کنند مثلاً سجده را و نماز صحیح نباشد .
اشکال شده بر شیخ انصاری که اگر ادله عام باشد باید در معاملات بالمعنی الأعم هم قائل به اجزاءباشید مثل این که طلاق داده زنش را بدون شاهد تقیةً باید بگویید که طلاق صحیح است در حالی که شیخ گفته که نمی شناسیم کسی را که در معاملات قائل به اجزاء باشد .
در مثل معاملات بالمعنی الأخص یک جواب دیگری است می گوییم که ادله عامه معاملات بالمعنی الأخص را نمی گیرد و قرینه لبیه داریم که ادله عامه معاملات بالمعنی الأخص را نمی گیرد و ان قرینه امتنان است بر مؤمنین مضافاً که در بعضی از روایات منّ الله دارد .
وسائل الشيعة    ج‏1    107    25 باب جواز التقية في العبادات ..
..فَإِنَّ اللَّهَ نَهَى الْمُؤْمِنَ أَنْ يَتَّخِذَ الْكَافِرَ وَلِيّاً ثُمَّ مَنَّ عَلَيْهِ بِإِطْلَاقِ الرُّخْصَةِ لَهُ عِنْدَ التَّقِيَّة..
....
در حکم تکلیفی تقیة بحثی نیست انما الکلام در حکم وضعی است ایا هر تقیه ای از هر کسی مجزی است یا فقط تقیه از مخالفین است که مجزی است
این بحث بر می گردد به بحث سابق که ایا عمومی بر اجزاء داریم یا نه ؟
تنقیح که عمومات را قبول نکرد فقط تقیة از عامه را مجزی می داند چون دلیل ایشان سیره بود که سیره هم فقط در مورد اهل سنة است .و روایات هم در مورد عامه وارد شده است
ولکن در ذهن ما این است که هر کجا تقیة مشروع شد اجزاء هم همراهش هست .خصوصاً که در بعضی از روایات تطبیق شده بر تقیه حضرت یوسف و.. و ثانیاً اگر گفتیم که دلیل عام نداریم می گوییم سیره را نمی توان رد کرد اما ادله لفظیه را باید ملاحظه کرد عنوانی که امده خصوص عامه است یا عام است و اگر خصوص عامه است ایا می توان القاء خصوصیة کرد یا نه؟
ممکن است کسی بگوید که ما در ادله خاصه عنوان عام داریم مثل إِلَّا مِنْ عَدُوٍّ تَتَّقِيهِ گاهی ممکن است عدو کافر یا حتی شیعه باشد اگر کسی قبول نکرد و گفت که عدو مراد عامة هستند و مسح خفین هم مخصوص آنها است نوبة به مرحله ثانیه می رسد این که ائمه علیهم السلام فرموده اند که با آنها نماز بخوانید و..من البعید جداً که اختصاص به عامة داشته باشد و القاءخصوصیة می کنیم .و فقط خلف ناصبی نماز مجزی نیست
وسائل الشيعة    ج‏8    302    5 باب استحباب حضور الجماعة ..
يَسَارٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنْ مُنَاكَحَةِ النَّاصِبِ وَ الصَّلَاةِ خَلْفَهُ فَقَالَ لَا تُنَاكِحْهُ وَ لَا تُصَلِّ خَلْفَه‏
وسائل الشيعة    ج‏8    310    10 باب اشتراط كون إمام الجماعة...
10752 وَ عَنْهُ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سَعْدٍ الْبَصْرِيِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ إِنِّي نَازِلٌ فِي بَنِي عَدِيٍّ- وَ مُؤَذِّنُهُمْ وَ إِمَامُهُمْ وَ جَمِيعُ أَهْلِ الْمَسْجِدِ عُثْمَانِيَّةٌ- يَبْرَءُونَ مِنْكُمْ وَ مِنْ شِيعَتِكُمْ وَ أَنَا نَازِلٌ فِيهِمْ فَمَا تَرَى فِي الصَّلَاةِ خَلْفَ الْإِمَامِ فَقَالَ صَلِّ خَلْفَهُ قَالَ وَ احْتَسِبْ بِمَا تَسْمَعُ وَ لَوْ قَدِمْتَ الْبَصْرَةَ لَقَدْ سَأَلَكَ الْفُضَيْلُ بْنُ يَسَارٍ- وَ أَخْبَرْتَهُ بِمَا أَفْتَيْتُكَ فَتَأْخُذُ بِقَوْلِ الْفُضَيْلِ وَ تَدَعُ قَوْلِي قَالَ عَلِيٌّ فَقَدِمْتُ الْبَصْرَةَ فَأَخْبَرْتُ فُضَيْلًا بِمَا قَالَ فَقَالَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَا قَالَ وَ لَكِنِّي قَدْ سَمِعْتُهُ وَ سَمِعْتُ أَبَاهُ يَقُولَانِ لَا تَعْتَدَّ بِالصَّلَاةِ خَلْفَ النَّاصِبِيِّ- وَ اقْرَأْ لِنَفْسِكَ كَأَنَّكَ وَحْدَك

Add comment


آمار بازدیدکنندگان

107002
امروزامروز286
دیروزدیروز475
این هفتهاین هفته1173
این ماهاین ماه30418
کل بازدیدهاکل بازدیدها1070025

كانال تلگرام درس خارج

تقويم قمري